Als wandelen zwerven wordt …

Rondje Kasteel Doorwerth, De Duno en Heveadorp. Een route geïnitialiseerd door Stichting “MaakjeRoute”. We hebben er zin in … een stevige wandeling die we in de benen willen voelen.
Bij het opstaan zie je al dat het een prachtige dag gaat worden. Ruim op tijd koolhydraatarme (voor het eerst uit Oanh’s Kitchen)gehaktballen in de slowcooker omdat ik dan al weet dat ik daar ’s middags na zo’n wandeling absoluut zin in heb … 5 uur op laag.

De start is op de parkeerplaats van Kasteel Doorwerth. Direct al een prachtig uitzicht over de afgegraven uiterwaarden en de steenfabriek van de familie Wienerberger … een volledig geautomatiseerd bedrijf voor bak- en straatstenen.
De ophaalbrug over en via de binnenplaats aan de achterkant er uit … de dijk op richting stuwwal.
Dan zie je ineens rechts van het pad een sluisje. Hier ligt de stroombedding van een oude rivierarm. Dit gegraven kanaaltje leidt … sinds 2015 volledig vernieuwd … het schone en heldere Veluwse kwelwater om van de sprengbeken in de stuwwal naar de slotgracht van het kasteel.

Rechtsaf de Fonteinallee op. Een prachtige weg langs gegraven vijvers … elk seizoen weer mooi. We moeten de weg blijven volgen volgens de beschrijving tot een T-splitsing waar je dan bij een hek van het Gelders Landschap rechts omhoog kunt via een steile trap.
Nou … dat hek is nergens te vinden, de trap nog minder … en na nog wat langer over de straat gelopen te hebben besluiten we toch maar het eerste het beste pad naar boven te pakken.
We komen uit bij de Westerbouwing. Duidelijk fout … hier hadden we via het bos moeten komen en niet via de weg!! Maar we weten waar we zijn en maken nu onze eigen route.
We zwoegen door en over de hoogteverschillen. Het is warm! Vergapen ons weer aan de schoonheid en diversiteit van het landschap hier.

Een enorme tamme kastanjeboom (makke jannen) komen we tegen … rugzakken worden gevuld en op naar het Duno plateau en de Italiaanse weg voor prachtige uitzichten om dan verder langzaam af te dalen langs de Cascade weer terug naar het kasteel.

We voelen in ieder geval de wandeling in onze benen al kan ik het niet uitstaan dat ik niet weet waar we fout gegaan zijn. Reden genoeg om hem binnenkort nog eens te lopen want ik weet inmiddels wel waar ik omhoog moet.
Op onderstaand plaatje heb ik proberen uit te vinden welke paden we nu eigenlijk gelopen hebben. Het aantal kilometers klopt wel.wp1806

2 gedachten over “Als wandelen zwerven wordt …